Skip to main content

حسابرسی محتویات حسابرس[ویرایش] انواع حسابرسی[ویرایش] انواع حسابرس[ویرایش] استانداردهای حسابرسی[ویرایش] منابع[ویرایش] جستارهای وابسته[ویرایش] پیوند به بیرون[ویرایش] منوی ناوبریوسازمان حسابرسیدیوان محاسبات کشورو

نظریه‎های حسابداریمفروضات حسابداریمیثاق‎های حسابداریاصول حسابداریمبناهای حسابداریاستانداردهای حسابداریگزارش‎های مالیحسابداریحسابرسیحسابرسی داخلیکنترل داخلیحسابدار عمومی گواهی‎شده (CPA)سامانه اطلاعاتی حسابداریافشاگر تقلببانکداری سرمایه‎گذاریاصول حسابداری پذیرفته همگانیفرض تفکیک شخصیتفرض دوره مالیفرض تداوم فعالیتفرض واحد اندازه‎گیریاصل بهااصل هم‎زمانیاصل تحقق درآمداصل افشای کاملکمیته تدوین استانداردهای حسابداریاستاندارد های حسابداری ایرانکمیته تدوین استانداردهای حسابرسیکمیته تدوین استانداردهای حسابداری دولتیاستانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللیقانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به عنوان حسابدار رسمیقانون تشکیل سازمان حسابرسیقانون تجارتقانون کارقانون مبارزه با پول‌شوییقانون اصلاح قانون مبارزه با پول‌شوییقانون اوراق بهادار ۱۹۳۳قانون بورس اوراق بهادار ۱۹۳۴قانون اصلاح ورشکستگی ۱۹۷۸قانون ساربنز-آکسلی ۲۰۰۲قانون اصلاح وال‌استریت و حفاظت مصرف‌کننده ۲۰۱۰ (قانون داد- فرانک)سازمان بورس و اوراق بهادارسازمان حسابرسیدیوان محاسبات کشورانجمن حسابداران خبره ایرانجامعه حسابداران رسمی ایرانانجمن حسابرسان داخلی ایرانانجمن مدیران مالیجامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایرانانجمن حسابداری ایرانانجمن حسابرسی ایرانانجمن حسابداری مدیریت ایرانفدراسیون بین‌المللی حسابداران (آیفک)(IFAC)بنیاد استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی(IFRS)کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (سک)(SEC)هیئت نظارت بر حسابداری شرکتهای عام-آمریکا (پیکبو)(PCAOB)بنیاد حسابداری مالی-آمریکا(FAF)هیئت استانداردهای حسابداری مالی-آمریکا (فزبی)(FASB)هیئت استانداردهای حسابداری دولتی-آمریکا (گزبی)(GASB)انجمن حسابداران عمومی گواهی‎شده آمریکا(AICPA)انجمن حسابرسان داخلی(IIA)انجمن حسابداری آمریکا(AAA)انجمن حسابداران مدیریت خبره (سایما)(cima)انجمن حسابداران رسمی خبره(ACCA)سازمان بین‌المللی موسسات حسابرسی عالی (اینتوسای)(INTOSAI)سازمان بین‎المللی کمیسیون‎های اوراق بهادار (آیسکو)(IOSCO)انجمن بازرسان تقلب گواهی‎شده(ACFE)انجمن حسابرسی و کنترل سامانه‌های اطلاعاتی (آی‎ساکا)(ISACA)علی‌اصغر آموختهاحمد احمدپورعباس ارباب سلیمانیغلامرضا اسلامی بیدگلیفضل‌الله اکبریامیر پوریانسبعبدالرضا تالانهحبیب‌الله تیموری ماسولهعلی ثقفیسعید جمشیدی‌فردرضوان حجازییحیی حساس یگانههوشنگ خستوییمحسن دستگیرغلامحسین دوانیعلی رحمانیذبیح‌الله رضاییحسن سجادی‌نژادحسین سجادیرضا شباهنگمحمد شلیلهمنصور شمس احمدیغلامرضا سلامیعزیز عالی ورمحمد جواد عبدالمحمدیمحمدقسیم عثمانیمصطفی علیمددابوالقاسم فخاریانویدا مجتهدزادهعلی مستاجراننظام‌الدین ملک آراییمجید میراسکندریعزیز نبویمحمد نمازیایرج نوروشاصغر هشیعباس هشیحسن یزدی فرتالار مشاهیر حسابداریلوکا پاچیولیرید کارل استوریدیوید مایکل واکراستفن آدام زفآرتور رمر وییتجان سندی بارتنتوماس جونیور بارنزویلیام هنری بیورچارلز آرتور بوشردونالد جیمز کرکویلیام ویگر کوپررابرت توماس اسپروزریچارد توماس بیکردیوید سلمونزچارلز توماس هورنگرنیوجی ایجیرینورتون مور بدفوردژوزف تی. ولزماهنامه حسابدارمجله حسابرسمجله حسابدار رسمیThe Journal of Accountancy, AICPAThe Tax Advisor, AICPAThe Accounting Review, AAAAccounting Horizons, AAAIssues in Accounting Education, AAAFraud Magazine, ACFEحسابداریدفترداریحسابداری عمومیحسابرسیحسابرسی داخلیحسابداری قانونیبازرسی تقلبارزش‎گذاریحسابداری


حسابرسیاصطلاحات حسابداریحسابداریحسابداری عمومی


صورت‌های مالیحسابداریبورس اوراق بهادارصورت‌های مالیهدف اصلیسازمان امور مالیاتی کشوراندازه‌گیریحسابرسی داخلیانجمن حسابرسان داخلیانجمن حسابداران رسمی آمریکا












حسابرسی




از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد






پرش به ناوبری
پرش به جستجو







حسابرسی فرایندی است بسامان به شکل جمع‌آوری و ارزیابی بی‌طرفانهٔ شواهد دربارهٔ ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی برای تعیین میزان انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین‌شده و گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع («بیانیهٔ مفاهیم بنیادی حسابرسی»).[۱]


این تعریف بصورت عمده و جامع ارائه شده‌است تا انواع مختلف حسابرسی را شامل شود. برخی از عبارات این تعریف نیاز به توضیح بیشتری دارد. عبارت فرایند بسامان بر این نکته دلالت دارد که حسابرسی بر اساس برنامه‌ریزی مناسب انجام می‌شود. برنامه‌ریزی مناسب شامل جمع‌آوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد است. حسابرسان باید با حفظ بیطرفی نسبت به جمع‌آوری و ارزیابی مربوط بودن و اعتبار شواهد بپردازند. اگر چه نوع، میزان و قابلیت اتکای شواهد در کارهای مختلف حسابرسی می‌تواند متفاوت باشد، اما جمع‌آوری و ارزیابی شواهد، بخش اعظم فعالیت‌های حسابرسان را تشکیل می‌دهد.
شواهدی را که حسابرسان جمع‌آوری می‌کنند باید درباره ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی باشد. در حسابرسی، واژه ادعا معنای ویژه‌ای دارد و به اظهارات ضمنی یا صریح مدیریت اطلاق می‌شود که در قالب صورت‌های مالی، اسناد و مدارک یا سیستم‌ها تجسم می‌یابد. برای مثال، صورت‌های مالی اساسی تهیه شده توسط مدیران شامل چند ادعا است. از جمله مبلغی که در ترازنامه در سرفصل اموال، ماشین آلات و تجهیزات نشان داده می‌شود، بیانگر این است که مدیران ادعا دارند: شرکت بر این دارایی‌ها مالکیت دارد و از این دارایی‌ها در فرایند عادی عملیات تولیدی یا خدماتی خود استفاده می‌کند و این مبلغ، بهای تمام شده تاریخی پس از کسر استهلاک انباشته این دارایی‌ها است.


هدف حسابرسان از مقایسه شواهد جمع‌آوری شده با ادعاهای مربوط به فعالیت‌ها و وقایع اقتصادی، تعیین میزان انطباق ادعاهای مزبور با معیارهای از پیش تعیین شده است. اگر چه معیارهای مختلفی برای تعیین میزان انطباق وجود دارد، اما در تنظیم صورت‌های مالی اساسی، معمولاً معیار اصلی و مورد قبول، اصول حسابداری یا استانداردهای حسابداری است. در بند ۲ بخش ۲۰۰ استانداردهای حسابرسی کشور (۱۳۸۶) نیز تأکید شده‌است که هدف از حسابرسی صورت‌های مالی، اظهارنظر نسبت به این موضوع است که آیا صورت‌های مالی براساس استانداردهای حسابداری تهیه شده‌است یا خیر.


آخرین عبارت مهم، یعنی گزارش نتایج به اشخاص ذی‌نفع، بیانگر نوع گزارشی است که حسابرسان برای اشخاص ذی‌نفع تهیه می‌کنند. اشخاص ذی‌نفع می‌تواند شامل سهامداران، اعتباردهندگان، کارکنان، تأمین کنندگان مواد و کالا، سازمان‌های دولتی، بورس اوراق بهادار و گروه‌های دیگر باشد.




محتویات





  • ۱ حسابرس


  • ۲ انواع حسابرسی


  • ۳ انواع حسابرس


  • ۴ استانداردهای حسابرسی


  • ۵ منابع


  • ۶ جستارهای وابسته


  • ۷ پیوند به بیرون




حسابرس[ویرایش]


حسابرس به فرد یا مؤسسه‌ای گفته می‌شود که مسئولیت نهایی حسابرسی صورت‌های مالی یا ارائه خدمات مرتبط را به عهده دارد. حسابرس باید فردی مستقل از سازمانی باشد که در حال رسیدگی آن است.حسابرس باید در ظاهر و محتوا مستقل از صاحب کار باشد.



انواع حسابرسی[ویرایش]


حسابرسی انواع گوناگون دارد و مهمترین آنها عبارتند از:


  1. حسابرسی صورت‌های مالی

  2. حسابرسی رعایتی

  3. حسابرسی عملیاتی

  4. حسابرسی قانونی

  5. حسابرسی داخلی

حسابرسی صورت‌های مالی

هر گاه از حسابرسی بدون قید و شرط اضافی یاد شود، منظور همان «حسابرسی صورت‌های مالی» یا به اختصار «حسابرسی مالی» است. هدف اصلی این حسابرسی اعتباردهی به صورتهای مالی است. منظور از اعتباردهی، اظهار عقیده یا قضاوت شخص یا اشخاص مستقل و ذی‌صلاح نسبت به مطابقت تمامی جنبه‌های با اهمیت ادعاهای منعکس در صورت‌های مالی با معیارهای تعیین شده یعنی اصول حسابداری است. البته چنین اظهار نظر یا قضاوتی باید مبتنی بر شواهد معتبر و کافی باشد.


حسابرسی رعایتی

مقصود از حسابرسی رعایت، تعیین میزان رعایت احکام، سیاست‌ها، پیمان‌ها، قوانین و مقررات دولتی و کنترلهای داخلی توسط شرکت‌های مورد رسیدگی است. برای مثال، شرکت‌ها می‌توانند تعیین میزان رعایت احکام و سیاست‌های داخلی توسط بخش‌های مختلف سازمان را از حسابرسان خود درخواست نمایند. مثال دیگر، حسابرسی اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص یا شرکت‌ها توسط ممیزان سازمان امور مالیاتی کشور جهت تعیین میزان رعایت قانون مالیات‌ها است.


حسابرسی عملیاتی

تعریف حسابرسی عملیاتی از دیدگاه کمیتهٔ ویژهٔ حسابرسی عملیاتی و مدیریت (وابسته به انجمن حسابداران رسمی آمریکا) البته با اندکی دخل و تصرف به شرح زیر است:
حسابرسی عملیاتی عبارت است از بررسی بسامان فعالیت‌های سازمان یا بخش معینی از آن در ارتباط با اهداف تعیین شده. هدف اصلی حسابرسی عملیاتی، ارزیابی رعایتِ «صرفه اقتصادی» هنگام تهیه منابع و ارزیابی «کارایی» عملیات هنگام استفاده از منابع و «اثربخشیِ» عملیات برای نیل به اهداف از قبل تعیین شده، تشخیص فرصت‌های بهبود عملیات و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به مدیران سازمان است.[۲]


ارزیابی صرفه اقتصادی، کارایی و اثربخشی سیستم حسابداری کامپیوتری یک شرکت و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، نمونه‌ای از حسابرسی عملیاتی است. در این نوع از حسابرسی، معیار مورد استفاده برای ارزیابی ادعاهای مدیریت با معیار مورد نظر در حسابرسی صورت‌های مالی متفاوت است. به همین دلیل در مقایسه با حسابرسی صورت‌های مالی و حسابرسی رعایت، حسابرسی عملیاتی با مسایل و چالش‌های دیگری نیز مواجه است؛ زیرا در این زمینه حسابرسان باید به شناسایی یا تعریف اهداف و معیارهای قابل اندازه‌گیری بپردازند تا بتوانند به کمک آن اثربخشی و کارایی عملیات را ارزیابی کنند.


حسابرسی قانونی

در سال‌های اخیر، دعوت از حسابرسان برای ارائه خدمات «حسابرسی قانونی» (Forensic Audit) به ویژه هنگام بروز اختلافات مالی، گسترش فزاینده‌ای یافته‌است. حسابرسی قانونی در واقع مشابه خدمت پزشکان در امر «پزشکی قانونی» است. برخی از مواردی که اجرای حسابرسی قانونی می‌تواند ضرورت یابد به شرح زیر است:


  1. تقلب‌های تجاری یا کارکنان شرکت‌ها؛

  2. خسارت‌های تجاری – اقتصادی؛

  3. اختلاف بین سهامداران یا شرکا.


انواع حسابرس[ویرایش]


حسابرسان را بر اساس موقعیت شغلی آنان می‌توان به انواع زیر تقسیم کرد:


  1. حسابرس مستقل،

  2. حسابرس داخلی،

  3. حسابرس دولتی.

حسابرس مستقل

حسابرسی مستقل توسط حسابرسانی اجرا می‌شود که مستقل از سازمانی هستند که ادعاها یا گزارش‌های آن مورد حسابرسی قرار می‌گیرد. حسابرسان مستقل، خدمات حسابرسی خود را در قالب قرارداد ارائه می‌دهند. گر چه حسابرسان مستقل می‌توانند انواع مختلف حسابرسی را که در بخش قبلی ذکر شد، اجرا کنند؛ اما حسابرسی صورت‌های مالی، بخش عمدهٔ فعالیت این گروه از حسابرسان را تشکیل می‌دهد.


حسابرس داخلی

حسابرسی داخلی طبق بیانیهٔ حرفه‌ایی انجمن حسابرسان داخلی بدین صورت تعریف شده‌است: حسابرسی داخلی، واحد ارزیابی مستقلی است که جهت آزمون و ارزیابی فعالیت‌های سازمان در داخل سازمان ایجاد می‌شود. گر چه حسابرسان داخلی در استخدام سازمان هستند اما باید مستقل از دوایر مورد رسیدگی باشند که از آن به عنوان استقلال سازمانی یاد می‌شود. به همین دلیل این گروه از حسابرسان در بسیاری از شرکت‌ها به‌طور مستقیم به کمیتهٔ حسابرسی یا هیئت مدیره شرکت گزارش می‌دهند.[۳]


حسابرس دولتی


استانداردهای حسابرسی[ویرایش]


استانداردهای حسابرسی، معیاری برای سنجش کیفیّت کار حسابرسان است. انجمن حسابداران رسمی آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷، استانداردهای ده گانهٔ حسابرسی را معرفی نمود. این استانداردها تاکنون جهت انطباق با تغییرات محیط حسابرسی، تعدیل و تغییر یافته‌اند. استانداردهای حسابرسی همراه با طبقه‌بندی آنها در سه گروه ۱) استانداردهای عمومی، ۲) استانداردهای عملیات (رسیدگی) و ۳) استانداردهای گزارشگری به شرح زیر هستند:


استانداردهای عمومی
  1. رسیدگی باید توسط شخص یا اشخاصی اجرا شود که دارای صلاحیت و آموزش فنی کافی به عنوان حسابرس باشند.

  2. حسابرس یا حسابرسان باید استقلال رأی خود را در تمام موارد مربوط به حسابرسی حفظ کنند.

  3. در رسیدگی و تهیه گزارش باید مراقبت حرفه‌ای لازم به عمل آید.

استانداردهای عملیات (رسیدگی)
  1. عملیات حسابرسی باید به میزان کافی برنامه‌ریزی شود و در صورت وجود کارکنان، بر کار آنان به گونه‌ای مناسب نظارت شود.

  2. برای برنامه‌ریزی حسابرسی و تعیین نوع، زمان و میزان آزمون‌ها باید شناختی کافی از ساختار کنترل داخلی کسب گردد.

  3. شواهد کافی و مناسب باید از راه بازرسی، مشاهده، پرس و جو و دریافت تأییدیه کسب شود تا مبنایی معقول برای اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی مورد رسیدگی باشد.

استانداردهای گزارشگری
  1. گزارش باید تصریح کند که صورت‌های مالی، طبق اصول حسابداری تهیه شده‌است یا خیر.

  2. گزارش باید شرایطی را مشخص سازد که در آن چنین اصولی در دورهٔ جاری نسبت به دورهٔ قبل، به‌طور یکنواخت رعایت نشده‌است.

  3. اطلاعات افشا شده در صورت‌های مالی به‌طور منطقی کافی تلقی می‌شود مگر آن که خلاف آن در گزارش بیان شود.

  4. گزارش باید یا حاوی یک اظهارنظر دربارهٔ صورت‌های مالی به‌طور کلی، یا بیانگر این باشد که نظری نمی‌تواند اظهار شود. هنگامی که نظر کلی نتواند اظهار شود، دلایل آن باید بیان گردد. در تمام مواردی که نام حسابرس به نحوی با صورت‌های مالی ارتباط می‌یابد، گزارش باید به‌طور صریح بیانگر ویژگی هر گونه رسیدگی حسابرس و میزان مسئولیتی باشد که او بر عهده می‌گیرد.

البته مراجع حرفه‌ای هر کشوری تفسیرهایی بر این استانداردهای ده‌گانه می‌نویسند که به آن بیانیه‌های تفسیری استانداردهای حسابرسی گفته می‌شود. در کشور ما نیز سازمان حسابرسی طبق قانون تشکیل آن، مسئول تدوین این بیانیه‌ها است.



منابع[ویرایش]




  1. Committee on Basic Auditing Concepts, 1973, A Statement of Basic Auditing Concepts, Sarasota, Fla. : American Accounting Association, p. 2.


  2. Special Committee on Operational and Management Auditing, 1982, Operational Auditing, New York: American Institute of Certified Public Accountants (AICPA), p. 2.


  3. Institute of the Internal Auditors, Inc. , Standards for the Professional Practice of Internal Auditing, Altamont Springs, Fla. , IIA, 1978, p. 1.



جستارهای وابسته[ویرایش]





نشان درگاهدرگاه حسابداری

  • چهار حسابرس بزرگ

  • سازمان حسابرسی ایران


پیوند به بیرون[ویرایش]


  • سازمان حسابرسی

  • دیوان محاسبات کشور











برگرفته از «https://fa.wikipedia.org/w/index.php?title=حسابرسی&oldid=22967508»










منوی ناوبری



























(window.RLQ=window.RLQ||[]).push(function()mw.config.set("wgPageParseReport":"limitreport":"cputime":"0.244","walltime":"0.324","ppvisitednodes":"value":4556,"limit":1000000,"ppgeneratednodes":"value":0,"limit":1500000,"postexpandincludesize":"value":113013,"limit":2097152,"templateargumentsize":"value":9306,"limit":2097152,"expansiondepth":"value":9,"limit":40,"expensivefunctioncount":"value":2,"limit":500,"unstrip-depth":"value":0,"limit":20,"unstrip-size":"value":1137,"limit":5000000,"entityaccesscount":"value":1,"limit":400,"timingprofile":["100.00% 242.467 1 -total"," 48.43% 117.436 10 الگو:Navbox"," 32.26% 78.224 1 الگو:حسابداری"," 23.12% 56.047 1 الگو:ویکی‌انبار-رده"," 23.08% 55.967 9 الگو:Navbox_subgroup"," 22.45% 54.429 1 الگو:حسابداری_درون_مقاله"," 15.56% 37.725 1 الگو:انبار"," 14.17% 34.354 1 الگو:Sister"," 11.12% 26.972 1 الگو:Side_box"," 7.30% 17.701 1 الگو:تغییرمسیر"],"scribunto":"limitreport-timeusage":"value":"0.057","limit":"10.000","limitreport-memusage":"value":2471686,"limit":52428800,"cachereport":"origin":"mw1329","timestamp":"20190408223431","ttl":2592000,"transientcontent":false);mw.config.set("wgBackendResponseTime":120,"wgHostname":"mw1249"););

Popular posts from this blog

کانن (شرکت) محتویات تاریخچه[ویرایش] بخشی از تولیدات موفق این شرکت[ویرایش] در رده APS-C[ویرایش] گزارش محیط زیست[ویرایش] رده‌بندی محصولات[ویرایش] منابع[ویرایش] پانویس[ویرایش] پیوند به بیرون[ویرایش] منوی ناوبریwww.canon.comموزه آنلاین دوربین‌های کانننمودار تاریخچه سهام کاننوبگاه رسمی شرکت کاننوووووIDC Worldwide Hardcopy 2013

Rest API with Magento using PHP with example. Planned maintenance scheduled April 17/18, 2019 at 00:00UTC (8:00pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?How to update product using magento client library for PHP?Oauth Error while extending Magento Rest APINot showing my custom api in wsdl(url) and web service list?Using Magento API(REST) via IXMLHTTPRequest COM ObjectHow to login in Magento website using REST APIREST api call for Guest userMagento API calling using HTML and javascriptUse API rest media management by storeView code (admin)Magento REST API Example ErrorsHow to log all rest api calls in magento2?How to update product using magento client library for PHP?

Magento 2 - Auto login with specific URL Planned maintenance scheduled April 23, 2019 at 23:30 UTC (7:30pm US/Eastern) Announcing the arrival of Valued Associate #679: Cesar Manara Unicorn Meta Zoo #1: Why another podcast?Customer can't login - Page refreshes but nothing happensCustom Login page redirectURL to login with redirect URL after completionCustomer login is case sensitiveLogin with phone number or email address - Magento 1.9Magento 2: Set Customer Account Confirmation StatusCustomer auto connect from URLHow to call customer login form in the custom module action magento 2?Change of customer login error message magento2Referrer URL in modal login form